TIPS & TRICKS

Zo maak je een effectieve poster die de aandacht trekt!

Home Tips & tricks

Tips & Tricks

Buitenreclame is wereldwijd een veel gebruikt reclamemedium, maar hoe maak je een poster die opvalt tussen de rest?

Buitenreclame in Stichtse Vecht

1. Doel

Begin met het bepalen van een campagnedoel zoals: het promoten van een evenement of het introduceren van een nieuw product.

Je kunt natuurlijk ook verschillende designs aanleveren om de campagne meer kracht bij te zetten, of om meerdere doelen tegelijkertijd na te streven.

2. Boodschap

Denk na over welke boodschap de campagne moet overbrengen via de poster. Denk voor het maken van de poster aan welke tekst en wat voor beeldmateriaal je tot je beschikking hebt.

Je wilt het liefst zo veel mogelijk over een campagne vertellen, maar er is meestal maar weinig ruimte om je boodschap op duidelijk te maken. Mensen passeren verschillende soorten (buiten)reclame op een dag. Verwoord een boodschap kort en bondig en zorg voor een duidelijk lettertype. Hierdoor zien mensen in één oogopslag de boodschap.

voorbeeld specialzuil peperbusreclame
specialzuil peperbusreclame

Specialzuilen

Is er gekozen voor Special Zuilen als reclamemedium dan heb je meer ruimte voor je boodschap. Vergis je niet en denk eraan dat een Special Zuil van verder weg zichtbaar is. Dit betekent grotere tekst en afbeeldingen. Daarnaast ziet een voorbijganger nooit alle kanten van de Special Zuil op hetzelfde moment. Herhaal de boodschap in een ontwerp, zodat de boodschap rondom zichtbaar is.

a0 frame reclame outdoor buitenreclame spectacular

3. Doelgroep

Soms heeft een campagne meerdere doelgroepen. Bijvoorbeeld: een campagne voor een compleet nieuwe kledinglijn moet studenten, mensen uit het bedrijfsleven en kunstenaars bereiken. Maak dan meerdere posters voor dezelfde campagne. Zet deze in op verschillende plaatsen of naast elkaar op een spectalaire locatie.

4. Kleur en contrast

Felle kleuren vallen op. Dit betekent niet dat elke poster een regenboog aan kleuren moet bevatten. Kleur kan wel benadrukken. Zet een product in een witruimte op een gekleurde poster of maak een poster met tekst in twee contrasterende kleuren (let hierbij wel op kleurenblindheid).

Denk ook na over waar de poster komt te hangen. A0-Frames hangen meestal in een stedelijke omgeving (grijs/bruine muur), probeer deze kleuren dan te vermijden zodat je poster niet wegvalt in de achtergrond.

Spreek verschillende doelgroepen aan met een Spectacular campagne.

5. Stuur het kijkgedrag

Mensen volgen graag het gedrag van andere mensen. Met de komst van influencers wordt dit alleen maar bevestigd. Veel mensen worden graag een beetje de juiste richting in geduwd. Gebruik dit bij het maken van een poster. Gebruik een foto van een persoon die een bepaalde richting op kijkt, gebruik paden die je naar de boodschap leiden of gebruik pijlen en wijs de boodschap letterlijk aan.

 

6. Emotie

Het is bekend dat bijvoorbeeld puppy’s de aandacht trekken en/of langer blijven hangen. Dit komt omdat ze emoties oproepen. Een middel dat nuttig kan zijn bij het maken van een poster.

kijkgedrag