HET BUITENRECLAME ONDERZOEK

Vrijwel de gehele buitenreclamebranche neemt deel aan dit onderzoek.

Onderzoek

Reclamebereik per regio

De lancering van het Buitenreclame Onderzoek is sinds eind 2011 een feit. We kunnen nu de resultaten van het onderzoek gebruiken, deze resultaten maken ons netwerk transparanter en overzichtelijker.

Het onderzoek is onafhankelijk uitgevoerd door Simon Cooper Associates. Opdrachtgevers voor de uitvoering zijn de Bond van Adverteerders, het Platform Media Adviesbureaus en het Platform Buitenreclame Exploitanten. Vrijwel de gehele buitenreclamebranche neemt deel aan het onderzoek.

Wat is er gemeten?

Het nieuwe onderzoek geeft een realistisch beeld van het buitenreclamebereik per aanbieder. Er wordt in dit onderzoek uitgegaan van contacten op basis van daadwerkelijk oogcontact met het reclamevak. Door het vastleggen van een tal van factoren rondom elk reclamevak in combinatie met eyetrack studies wordt het bereik verfijnder berekend. Goed zichtbare vakken hebben een beter contactgemiddelde dan slecht zichtbare.

Up-to-date

Onderzoeksgegevens kunnen verouderen en zijn onderhevig aan veranderingen en concessiewisselingen. Nu is het mogelijk om de gegevens up to date te houden. Ieder kwartaal vindt er een update plaats waardoor de resultaten actueel blijven.

reclamebord om lantaarnpaal sandwichbord

Higlights

Het onderzoek kent vele uitkomsten. We geven er een aantal op een rij:

  • Onze A0-Signs scoren bijna net zo hoog als straatabri’s, maar tegen veel lagere kosten per 1000 stuks.
  • Wij hebben een uniek netwerk in het Retail kanaal. Als enige aanbieder van reclamevakken in supermarkten zijn wij in staat boodschappers vlak voor en tijdens het aankoopmoment te inspireren.
  • Als het gaat om daadwerkelijk oogcontact met het reclamevlak (passanten versus kijkers) dan scoren onze vlakken hoog.

Meer informatie

Op www.buitenreclame-onderzoek.nl is uitgebreide achtergrondinformatie over het onderzoek te vinden. Ook is via die website een login aan te vragen waarmee de software te verkrijgen is, waaruit je vervolgens zelf cijfers kunt draaien. Heb je vragen over het onderzoek of de software, dan kun je contact opnemen met één van onze accountmanagers.

Centercom heeft in samenwerking met onderzoekbureau Validators al diverse eye-tracking studies gedaan naar de impact van reclamevlakken. Via oogbewegingsonderzoek achterhaalden we hoe er naar een uiting gekeken wordt en hoe een advertentie het verschil maakt.

Een aantal belangrijke tips die uit het onderzoeken gekomen zijn:

  • Houd de uiting simpel en communiceer met zo min mogelijk tekst een duidelijke boodschap.
  • Contrast en kleurgebruik zorgen voor een opvallende uiting.
  • Gezichten van mensen trekken de aandacht. We zijn allemaal geprogrammeerd om terug te kijken wanneer iemand ons aankijkt.
  • Gebruik in het design een kijk- of vingerverwijzing om het kijkgedrag te sturen.
  • Let op met het combineren van de kleuren rood en groen, deze kleuren zijn moeilijk te onderscheiden voor veel mensen.
  • Wees herkenbaar door consequent gebruik te maken van dezelfde kleur en opmaak in diverse designs.
  • Houd rekening met de omgeving. Let op dat de uiting opvalt in de ruimte waar het hangt.
  • Visuals trekken beter de aandacht dan tekst. Gebruik visuals als associatie met het merk.
  • Wil je een uiting voor- of achteraf laten testen op effectiviteit? Neem dan contact op met een van onze accountmanagers.

Het Supermarkten Netwerk van Centercom is bewezen effectief voor de afzet van producten. Door de afgelopen jaren honderden analyses te hebben uitgevoerd, komen we tot gemiddelde resultaten (benchmarks) per productcategorie.