/ april 9, 2019/ Nieuws, Research, Supermarkten

In een wereld waarin iedereen gehaast is en alles steeds sneller en efficiënter moet is het de kunst om iemands aandacht te trekken én te behouden. In samenwerking met Centercom startte Young Perfect een Pilotcase met de SmartScreens om precies dit doel te bereiken. Met succes!

Smartscreens bieden mooie kansen voor het beïnvloeden van de shopper journey. Zo zorgen SmartScreens met (bewegende) content voor extra exposure en contactmomenten; het biedt een extra touchpoint in het gehele proces van de aankoop van een product.

Smartscreens in de Plus
De pilotcase richtte zich op de PLUS Vlotte Kerstplank activatie; een Multi Brand activatie vanuit de PLUS thematiek met als doel: shoppers inspiratie bieden voor hún vlotte kerstplank via merken DeOleo, Haust, Princes en Emmi. In totaal werd bij 30 winkels geactiveerd, waarvan diversen specifiek werden geselecteerd op basis van de aanwezigheid van een Smartscreen: een digitaal High-Brightness scherm met bewegend beeld bij de ingang van een supermarkt. Voor een zo accuraat mogelijke vergelijking van de resultaten, werden ‘schaduwwinkels’ geselecteerd met een vrijwel identiek vloeroppervlak, commerciële kracht en doelgroepen.

In samenwerking met Centercom werd er visuele content ontwikkeld voor de Smartscreens ter aankondiging van de activatie. Met het bewegende beeld werd de aandacht van de shopper getrokken. Centercom was nauw betrokken bij het volledige traject en ondersteunden in de selectie van de winkels middels het groot aantal beschikbare locaties in ons Supermarktennetwerk. De content was gedurende de volledige activatieweek als 2nd placement te zien op de winkelvloer.

Het resultaat
De pilot met Smartscreens bleek zeer succesvol. Winkels met Smartscreen verkochten in de activatieweek tot 661% meer versus reguliere verkoop. Voor activatiewinkels zonder Smartscreen was dit 235%. In niet-geactiveerde winkels was een toename van 71% te zien vanwege seizoensinvloed. Een opvallend resultaat, zo hebben de winkels mét Smartscreen voorafgaand aan de activatie namelijk de laagste rotatie en de winkels zónder Smartscreen de hoogste rotatie. De winkelgroep mét Smartscreens ging dus van minst presterende winkel naar best presterende winkel.

Share this Post