/ oktober 9, 2019/ Algemeen, Algemeen, Artscreens, Buitenreclame

Dit jaar vind voor de vierde keer het Centercom Subsidiefonds plaats. Culturele instellingen maken hier kans op het winnen van een nationale, regionale of digitale stopper. Wij vroegen Shannon onder andere hoe het idee voor het CSF is ontstaan en welke reactie van een winnaar haar het meest is bijgebleven.

Hey Shannon, zou je jezelf even voor willen stellen?
Ik ben Shannon, culturele accountmanager bij Centercom en werk er al ruim 7 jaar. Ik verzorg landelijk buitenreclame campagnes voor verschillende musea, theaters, festivals en andere (culturele) organisaties.

Dit jaar wordt voor de vierde keer het Centercom Subsidiefonds toegekend, maar hoe is het CSF ontstaan?
Het idee voor het Centercom Subsidiefonds is ontstaan onderweg in de auto, op weg naar huis. We hebben door heel Nederland een enorm groot netwerk waar ook veel culturele uitingen in hangen. Ik dacht, hoe leuk zou het zijn als we iets van een prijs verzinnen waarbij we de culturele sector laten nadenken over een groter en ludieker plan die we onder andere landelijk in kunnen zetten? Culturele uitingen mogen, ten opzichte van commerciële uitingen, in veel gemeentes geplaatst worden. Daarnaast is het voor ons super leuk om alle plannen door te lezen en te weten wat er speelt in de sector.

Dit jaar is het, naast een nationale stopper campagne, ook mogelijk om een regionale en een digitale stoppercampagne te winnen. Waarom is er voor deze verandering gekozen?
De afgelopen jaren merkten wij dat een aantal leuke plannen helaas niet geschikt waren om landelijk in te zetten. Om beter aan de wensen vanuit de markt te kunnen voldoen hebben we dit aangepast.

Door de verandering zijn de winkansen groter, maar helaas kunnen we niet iedereen blij maken. Waar letten jullie op bij het beoordelen van de ingestuurde plannen?
We letten natuurlijk op de originaliteit. Is het plan daarnaast realistisch en haalbaar? Hoe zien de uitingen eruit? Is het tof om ons netwerk ermee te vullen?  Het is ook belangrijk dat aan alle voorwaarden wordt voldaan.

We zijn nu drie winnaars verder, welke reactie is je het meest bijgebleven bij het overhandigen van het gouden koffertje?
De reactie van de 23 Jeugdtheatergezelschappen is me het meeste bijgebleven. Ze wilden graag met alle gezelschappen in Amsterdam samen komen om de prijs in ontvangst te nemen. Dat was voor hen al heel bijzonder, omdat ze niet zo vaak met z’n allen af kunnen spreken. Wij hebben met een aantal gezelschappen al contact gehad, maar nog niet eerder ontmoet, dus dat was leuk om elkaar te leren kennen.

Cultuurorganisaties hebben nog tot 25 oktober om hun plan in te dienen, waarom zou je ze aanraden om dit jaar mee te doen aan het Centercom Subsidiefonds?
Tot 25 oktober 12 uur kunnen de plannen ingediend worden, op donderdag 14 november is de bekendmaking, we willen dan graag zsm starten, dat zal ongeveer vanaf het nieuwe jaar zijn. 2020 is een jaar met veel publieksevenementen, denk aan Formule 1 in Zandvoort, het Eurovisie Songfestival in Rotterdam en Sail in Amsterdam. Wie wil er niet met zoveel mooie publieksevenementen extra in het straatbeeld zichtbaar zijn?

Share this Post