/ april 30, 2019/ Algemeen, Buitenreclame, Nieuws

Buitenreclame is wereldwijd een veel gebruikt reclamemedium, maar hoe maak je een poster die opvalt tussen de rest?

Begin met het bepalen van een campagnedoel zoals; het promoten van een evenement of het introduceren van een nieuwe smaak/product.

Denk na over welke boodschap de campagne moet overbrengen via de poster. Denk voor het maken van de poster aan welke tekst en wat voor beeldmateriaal je tot je beschikking hebt.

Boodschap
Je wilt het liefst zo veel mogelijk over een campagne vertellen, maar er is meestal maar weinig ruimte om je boodschap op duidelijk te maken. Mensen passeren verschillende soorten (buiten)reclame op een dag. Verwoord een boodschap kort en bondig en zorg voor een duidelijk lettertype. Hierdoor zien mensen in één oogopslag de boodschap.

Herhaal de boodschap in een ontwerp

Is er gekozen voor Specialzuilen als reclamemedium dan heb je meer ruimte voor je boodschap. Vergis je niet en denk eraan dat een Specialzuil van verder weg zichtbaar is. Dit betekent grotere tekst en afbeeldingen. Daarnaast ziet een voorbijganger nooit alle kanten van de Specialzuil op hetzelfde moment. Herhaal de boodschap in een ontwerp, zodat de boodschap rondom zichtbaar is.

Doelgroep
Soms heeft een campagne meerdere doelgroepen. Bijvoorbeeld: een campagne voor een compleet nieuwe kledinglijn moet studenten, mensen uit het bedrijfsleven en kunstenaars bereiken. Maak dan meerdere posters voor dezelfde campagne. Zet deze in op verschillende plaatsen of naast elkaar op een Spectacular locatie.

Kleur en contrast
Felle kleuren vallen op. Dit betekent niet dat elke poster een regenboog aan kleuren moet bevatten. Kleur kan wel benadrukken. Zet een product in een witruimte op een gekleurde poster of maak een poster met tekst in twee contrasterende kleuren (let hierbij wel op kleurenblindheid).

Denk ook na over waar de poster komt te hangen. A0-Frames hangen meestal in een stedelijke omgeving (grijs/bruine muur), probeer deze kleuren dan te vermijden zodat je poster niet wegvalt in de achtergrond.

Spreek verschillende doelgroepen aan met een Spectacular campagne

Stuur het kijkgedrag
Mensen volgen graag het gedrag van andere mensen. Met de komst van influencers wordt dit alleen maar bevestigd. Veel mensen worden graag een beetje de juiste richting in geduwd. Gebruik dit bij het maken van een poster. Gebruik een foto van een persoon die een bepaalde richting op kijkt, gebruik paden die je naar de boodschap leiden of gebruik pijlen en wijs de boodschap letterlijk aan. 

Emotie
Het is bekend dat bijvoorbeeld puppy’s de aandacht trekken en/of langer blijven hangen. Dit komt omdat ze emoties oproepen. Een middel dat nuttig kan zijn bij het maken van een poster.

Onthoud de bovenstaande tips goed en gebruik ze voor een volgende campagne!

Share this Post