EYE-TRACKING
Door onderzoek succesvol vormgeven

Centercom heeft in samenwerking met onderzoekbureau Validators al diverse eye-tracking studies gedaan naar de impact van reclamevlakken.

Via oogbewegingsonderzoek achterhaalden we hoe er naar een uiting gekeken wordt en hoe een advertentie het verschil maakt.

Een aantal belangrijke tips & trics die uit de verschillende onderzoeken komen zijn:

  1. Houd de uiting simpel en communiceer met zo min mogelijk tekst een duidelijke boodschap.
  2. Contrast en kleurgebruik zorgen voor een opvallende uiting.
  3. Gezichten van mensen trekken de aandacht. We zijn allemaal geprogrammeerd om terug te kijken wanneer iemand ons aankijkt.
  4. Gebruik in het design een kijk- of vingerverwijzing om het kijkgedrag te sturen.
  5. Let op met het combineren van de kleuren rood en groen, deze kleuren zijn moeilijk te onderscheiden voor veel mensen.
  6. Wees herkenbaar door consequent gebruik te maken van dezelfde kleur en opmaak in diverse designs.
  7. Houd rekening met de omgeving. Let op dat de uiting opvalt in de ruimte waar het hangt.
  8. Visuals trekken beter de aandacht dan tekst. Gebruik visuals als associatie met het merk.

Wil je een uiting voor- of achteraf laten testen op effectiviteit? Neem dan contact op met een van onze accountmanagers.

Door afzetanalyses bewezen effectief

Het Supermarkten Netwerk van Centercom is bewezen effectief voor de afzet van producten. Door de afgelopen jaren honderden analyses te hebben uitgevoerd, komen we tot gemiddelde resultaten (benchmarks) per productcategorie.

Benchmarks* Algemeen
Na inzet Supermarkten netwerk
Gemiddelde afzetstijging+21,9
Obv aantal analyses134
Benchmarks* per categorieNa inzet Supermarkten netwerk       
Food  & Dranken+22,8
Non-Food+24,8
Food totaal+21,8
Dranken totaal+20,5
Koude dranken+21,1
Zuivel+23,3
Toetjes+21,1
Snacks+24,0

* De benchmark wordt uitgedrukt in indexpunten, waarbij de index van de testgroep wordt vergeleken met de index van de controlegroep.

De absolute waarde van een afzetverschil is uiteraard sterk afhankelijk van uw product. Voor een product met hoge omloopsnelheid en hoge marges kan een relatief lage afzetstijging al zeer gunstig zijn.       

Er moet niet alleen waarde gehecht worden aan de uitkomsten van deze analyse. Bij de evaluatie van het succes van een campagne spelen ook de communicatie-effecten voor uw merk. POPAI heeft in 2008 voor het Supermarktennetwerk van Centercom onderzocht wat de communicatie-effecten waren. De resultaten waren zeer positief. De respondenten vonden de mediumtypen aantrekkelijk, opvallend en sfeerverhogend. Daarbij gaven ze aan dat het Supermarktennetwerk van Centercom hun beslissingen omtrent aankopen kan beinvloeden. Zo gaf 40% van de boodschappers aan dat onze schermen uitnodigen het product te kopen.