/ mei 14, 2019/ Algemeen, Concessie, Nieuws, Supermarkten

In tegenstelling tot het analoge Buitenreclamenetwerk van Centercom, zijn de SmartScreens digitaal en gaan ze mee met hedendaagse ontwikkelingen. In oktober 2018 kondigde Centercom aan volledig aangesloten te zijn op de programmatic buying platforms met de SmartScreens. Programmatic buying is een systeem waarbij adverteerders dynamisch advertentieruimte kunnen inkopen en hierdoor een specifieke advertentie kunnen laten zien aan een doelgroep in een specifieke context.

Maar hoe gaat programmatic buying in zijn werk?

Programmatic buying wordt in het online medialandschap al een tijdje gebruikt. Het geeft adverteerders de mogelijkheid om flexibeler en gerichter campagne te voeren en efficiënter de juiste doelgroep te bereiken. De context voor een specifieke advertentie wordt gekoppeld aan factoren rondom de advertentieruimte.  Een aantal voorbeelden van deze factoren zijn:

  • Tijd
  • Locatie/afstand
  • Het weerbericht
  • Vluchtinformatie
  • Sportuitslagen

Om een campagne daadwerkelijk vanaf het moment van inkoop zichtbaar te krijgen op de SmartScreens zijn een aantal partijen van elkaar afhankelijk.

Exploitanten (aanbodzijde)
Deze groep biedt advertentieruimte aan. In het geval van de SmartScreens is Centercom de exploitant. Exploitanten kunnen zelf kiezen hoeveel advertentieruimte uit hun netwerk ze aanbieden. Dit kan de volledige advertentiecapaciteit zijn, maar ook een deel van een netwerk. De advertentieruimte wordt aangeboden via een Supply-Side Platform (SSP). 

Adverteerders (vraagzijde)
Deze groep vraagt om advertentieruimte op een bepaald medium. In dit geval zijn de SmartScreens het medium. Adverteerders (vaak mediabureaus die handelen voor een klant) melden zich op het platform en beheren de verschillende campagnes in een Demand-Side Platform (DSP). Elke campagne die zij beheren heeft zijn eigen specifieke factoren.

Where the magic happens.
In het midden van de zijden staat het programma dat de juiste SSP’s met de juiste DSP’s verbindt; de zogenaamde ‘exchange’. In dit proces wordt er, zonder tussenkomst van personen, advertentieruimte ingekocht. Er vindt een match plaats tussen de aanbod en de vraagzijde als aan de vooraf gestelde voorwaarden/omstandigheden wordt voldaan. Is de vraagzijde groter dan de aanbodzijde, dan wordt de advertentieruimte verkocht via een biedingssysteem.

Als de advertentieruimte verkocht is leveren de adverteerders de benodigde uitingen aan bij de exploitant in kwestie. Voor alle verschillende specifieke factoren zijn verschillende uitingen nodig. Na goedkeuring van de exploitant kan de adverteerder deze uitingen zelf aansturen in de gekochte advertentieruimte.

Nog efficiënter met de komst van HTML5
Vanaf maart 2019 biedt Centercom, als eerste exploitant, programmatic advertentieruimte aan met het gebruik van HTML5. HTML5 maakt het inkopen van advertentieruimte via programmatic buying nog efficiënter. Waar voorheen voor alle specifieke factoren een aparte uiting aangeleverd moest worden, kan de adverteerder nu één uiting aanleveren gebaseerd op HTML5-codes. Een uiting gebaseerd op HTML5-codes is vooraf zo ingesteld dat deze automatisch verandert bij het bereiken van specifieke factoren.

Share this Post