/ oktober 4, 2019/ Algemeen, Artscreens, Buitenreclame, Nieuws, Research, Supermarkten

Digitalisering is constant aan de gang. De smartphone is niet weg te denken uit ons dagelijks leven en woorden als swipen en hashtags zitten ondertussen in onze dagelijkse vocabulaire. Heeft buitenreclame, als oud en statisch medianetwerk, nog wel een toekomst?

Adverteerders zetten op regelmatige basis buitenreclame in en koppelen dit vaak aan een online (social media) campagne. Het eerste bruggetje naar digitaal is gemaakt. Buitenreclame exploitanten doen er alles aan om digitaal up-to-date te blijven en hier zo goed mogelijk op aan te sluiten met hun Buitenreclamenetwerk(en).

Hierdoor ontstond een aantal jaar geleden de term Digital Out of Home (hierna: DOOH). De digitale variant van Out of Home (hierna: OOH), ook wel buitenreclame. Onder de categorie OOH vallen alle media die letterlijk ‘buitenshuis’ te vinden zijn. Of dit nu gaat om een Abri in een bushokje, een A0-Frame in het centrum van een grote stad of een mast langs de snelweg. Met de komst van DOOH werd een deel hiervan vervangen door een digitale variant. Als voorbeeld: Centercom ging van analoge scrollers naar digitale High-Brightness SmartScreens in de supermarkt. De functies van de vervangen media bleven hetzelfde maar bieden nu veel meer mogelijkheden, zijn interactiever en leveren (vaak) betere resultaten op. Ook ontstaan er direct nieuwe digitale netwerken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de ArtScreens van Centercom. Een snel groeiend digitaal netwerk in Horeca- en uitgaansgelegenheden.

De consument ziet vooral de verandering van analoog naar digitaal. Achter de schermen verandert er echter een complete procedure. Het inzetten van een campagne wordt namelijk veel efficiënter. Hoe verder DOOH doorontwikkelt, hoe minder stappen er nodig zijn voor het inzetten van een campagne. Wat op zijn beurt de snelheid en flexibiliteit van deze campagnes enorm verbetert.

Achter de schermen
We gaan even terug naar de basis; het inzetten van een campagne in het analoge tijdperk. Het begint allemaal bij het contact tussen een adverteerder en een accountmanager van een exploitant. Zij spreken samen een datum, locatie en tijdsduur van een campagne af. De campagne rolt door naar de sales support. Na ontvangst van de campagne uiting controleren zij deze en zorgen zij ervoor dat de juiste hoeveelheid drukwerk besteld wordt. Hierna kan de drukker aan de slag, die het daarna weer doorgeeft aan de bezorgdienst. Aangekomen in het uitvoercentrum van de exploitant, wordt het ontvangen drukwerk gesorteerd en in sommige gevallen op stevige platen geplakt. De planning zorgt ervoor dat alle campagnes in het netwerk op de juiste plek belanden. Als laatste stap gaat er een medewerker op pad met het drukwerk/platen om deze te bevestigen in het juiste medium.

Aardig wat stappen toch? Laten we eens kijken hoeveel er verdwijnen met het gebruik van DOOH. Het contact tussen klant en accountmanager blijft hetzelfde. Dezelfde accountmanager of iemand van de sales support ontvangt de uitingen en stuurt deze door naar de planning. De planning controleert de uiting en boekt deze in op de afgesproken datum en locatie. Naast de vermindering van het aantal stappen zorgt DOOH ervoor dat de uiting snel en flexibel gewisseld kan worden. Het wegnemen van deze stappen vermindert de foutgevoeligheid van het inzetten van een campagne.

Centercom_Supermarkten_Digitaal_SmartScreen_Pakket_01

Programmatic Buying
Als we nog wat verder gaan komen we bij programmatic buying. Een systeem waarbij we nog meer stappen uit de procedure halen. Programmatic buying is een systeem waarbij de exploitant digitaal advertentieruimte aanbiedt op een ‘landing platform’, een soort marktplaats voor advertenties. Er ontstaat een bidding-systeem tussen geïnteresseerde adverteerders. De uiteindelijke koper van de advertentieruimte kan deze advertentieruimte zelf bedienen zonder tussenkomst van de exploitant. Meer weten over programmatic buying? Lees het hier.

Bovenstaand zijn slechts een aantal ontwikkelingen die hebben plaatsgevonden na de komst van DOOH. Centercom gaat mee in deze ontwikkelingen en verdiept zich elke dag weer verder in alle mogelijkheden. Houd voor ontwikkelingen en leuke nieuwtjes over zowel OOH als DOOH de website en social media van Centercom in de gaten!

Heeft Out of Home nog een toekomst met alle digitalisering? Jazeker, meer dan welk medium ook!
(Digital) Out of Home stond in 2018 niet voor niets op nr. 2 (na online) als het gaat om de grootste stijging in de hoeveelheid mediabestedingen. (Nielsen, jaarrapport netto mediabestedingen 2018). Zolang DOOH blijft ontwikkelen heeft Out of Home misschien wel de grootste toekomst van allemaal.  

Centercom_Horecareclame_Digitaal_ArtScreen_10
Share this Post