/ februari 6, 2020/ Algemeen, Artscreens, Buitenreclame, Nieuws, Research, Supermarkten

De buitenreclame omzet van 12 toonaangevende bedrijven is in 2019, met een groei van meer dan 8 procent gestegen ten opzichte van 2018. De groei van digital out-of-home (DOOH) springt eruit met een groei van maar liefst 34 procent (van 56 miljoen naar 75 miljoen)!

12 Nederlandse buitenreclame-exploitanten, waaronder Centercom, waren onderdeel van het onderzoek van Outreach. Een onderzoek dat aantoont dat vooral DOOH de oorzaak is van de omzetstijging in 2019. Met ons groeiende digitale Supermarkten– en Horecanetwerk en de toevoeging van de digitale schermen van Centercom Bereik, is Centercom een voorbeeld van deze groei van digital out-of-home.

De Nederlandse DOOH-netwerken groeien en de bezetting van deze netwerken groeit mee. DOOH wordt steeds meer omarmt door zowel adverteerders als bureaus. Het wordt vaker onderdeel van de digitale mediamix. 

Tegenover de sterke groei in DOOH staat een lichte daling in omzet bij traditionele (statische) buitenreclame van 2,3% (139 miljoen in 2018 naar 136 miljoen in 2019).

De veranderingen binnen beide netwerken zorgen voor een verschuiving in de verhouding tussen statische en digitale buitenreclame. Waar in 2018 de verhouding op 71% statisch en 29% digitaal stond, is deze nu verschoven naar 64% statisch en 36% digitaal.

Remko Booghmans, Sales Manager bij Centercom, over de groei van DOOH: “Wij volgen deze trend nauwlettend en zien ook duidelijk de vraag toenemen. Wel zien wij bij Centercom ook een lichte stijging in de traditionele buitenreclame. Dit medium blijft immers krachtig en niet te missen. De komende jaren investeren wij flink door in DOOH. DOOH stelt ons in staat om op basis van data, campagnes nog slimmer en gerichter weg te zetten binnen de gewenste doelgroep voor onze klant. Zo hebben wij er ook voor gezorgd dat ons netwerk volledig programmatic beschikbaar is.”

Geïnteresseerd in een (digital) out-of-home campagne? Neem dan snel contact op via info@centercom.nl.

Share this Post